Jetlag: 5 gode råd
til at mindske
de værste effekter
af jetlag

Jetlag: Sådan undgår du de værste gener

Jetlag er et fænomen de fleste helst vil undvære på ferien. Når vi rejser over forskellige tidszoner, påvirkes vores døgnrytme. Det kan manifestere sig i træthed, problemer med koncentration, søvn og fordøjelsessystemet.

Afhængigt af antallet af tidszoner du passerer på rejsen, kan symptomerne være mere eller mindre udtalte, ligesom chancen for tung jetlag for de fleste er større på rejser mod øst. Det skyldes, at man flyver 'mod tiden' når man flyver til f.eks. Thailand eller Kina. 

Lad ikke jetlag ødelægge de første dage på din ferie. Vi har samlet 5 gode råd, der gør det muligt at bekæmpe de værste symptomer:

   

1. Juster din døgnrytme allerede inden du tager afsted
Udarbejd en søvnplan i ugen op til afgang. Skal du mod øst, kan du stå op en time tidligere. Mod vest skal du omvendt gå senere i seng. Derved er du allerede i gang med at vænne kroppen til de nye søvnmønstre.

  

2. Stil uret til destinationens lokale tid når du går ombord på flyveren
Det gør det nemmere at omstille dig så hurtigt som muligt. Når du er ankommet til rejsemålet, bør du holde dig til den normale rutine på stedet. Spis morgenmad om morgenen, frokost midt på dagen og aftensmad om aftenen.

   

3. Drik kun koffein og alkohol i små mængder
Koffein og alkohol kan gøre det sværere at justere din søvn, både i luften og når du er landet. Sørg derimod for at drikke rigeligt med vand, da luften ombord i flyveren kan være særdeles tør. Du kan ligeledes medbringe en god hudcreme og læbepomade i din håndbagage, så din hud og læber ikke bliver dehydrerede under rejsen.

    

4. Undgå lange middagslure
Hvis du bliver nødt til at hvile i dagstimerne efter ankomsten, sørg for kun at tage en kort lur (gerne maks. 20-30 minutter, husk at sætte en alarm). Hvis du sover for længe, bliver det meget sværere at justere din rytme til den nye tidszone.

   

5. Gå eller løb en tur i dagslyset
Det er vigtig at bruge meget tid udenfor i sollyset. Det gør naturligt kroppen bedre i stand til at justere til den nye døgnrytme. Derudover er en gå eller løbetur en god måde at bekæmpe uvelkommen træthed samt en god introduktion til destinationen.

God rejse!

 

  

Allianz

Global leder indenfor forsikring og assistance

Rejse-forsikring

Få et tilbud online!

Flere blog-indlæg

Tips til cykelferien:
Bliv godt forberedt

Færdselsregler i udlandet: Sådan kører du korrekt

Dagsudflugt:
Dagstur til udlandet, kan man det?



Populære forsikringer

______________________________________________

Hvordan kan vi hjælpe?

Millioner af mennesker sætter deres lid til os! Med 1 sagsbehandling hvert 2. sekund er Allianz Global Assistance førende i verden inden for rejseforsikring og -assistance. Med et bredt udvalg af dækning for enkeltpersoner, par og familier med dækningsmulighederne Backpacker, Vintersport, Enkeltrejse eller Årsrejseforsikring er du dækket 24/7 med vores globale netværk.

FØLG OS OVER HELE VERDEN

Allianz Global Assistance - Worldpay-logo

Allianz Global Assistance rejseforsikring er tegnet af AWP P&C S.A. - Dutch Branch, opererer som Allianz Global Assistance Europe med kontorer på Poeldijkstraat 4, 1059 VM Amsterdam, Nederlandene. Registreret ved de hollandske myndigheder for de finansielle markeder (AFM) nr. 12000535, selskabsnr. 33094603.

AWP P&C S.A. er autoriseret af Autorité de Contrôle Prudential i Frankrig og er reguleret af det danske Finanstilsyn i forbindelse med udførelsen af forretninger Danmark.